Suuri filosofian tapahtuma: Hyvä ja Paha

taistelu pahaa vastaan - agressiivista
pahan paljastamien (Desmond Tuttu)
mikä on hyvä? kaikki tässä ja nyt
hyvän vastakohta, heikko?

Helena Ranta
pas de paix sans justice, pas de justice sans pardon

Simo Knuuttila
ei arvokkasta, ei menettävää (Stoa): vähemmän pahaa?
Onni rakkauteen ja kiintymiseen (Aristoteles)
kärsimyksen riski
theodikea, Leibnitz, paras mahdollinen
ei parantaa tunteita, vaan vapautta niistä (Stoa)
missä määrin suuttua?
kuolenko minä? Kyllä muttet tänään (Eeva Kilpi)
pelastuminen maailmasta, joka on jumalan luoma
tyhmyys (Mauriac)

Platon
hyvä: sisäinen järjestys
ymmärrys ja järejestlmällisyys sieluun
sielu ruumiseen
sielu pyöreässä päässä
rinnassa tahto
vatsassa: affektit
itsehallinta

Spinoza
Aktiivisuus: luonto (substanssi)
ilo, kohtuus
reaktiivista, passiivista
hyve oman vallan käyttämistä itsen hillittymiseen

Kant ja Mill
rationaalinen yksilö
Kant: teot
Mill: seuraukset
Kant: autonomisuus (oma tahto), kategorisuus (sitovuus, ehdottomuus)
tahto: päämäärän asettaminen ja tavoittaminen
Mill: utilitaristinen liberalismi
Bentham: mielihyvän edistäminen, mielipahan välttäminen

Islam
yksi jumala, kaikenvaltias
jumala luonut pahan
Ibliss: enkeli joka ei kumartunut Adamille (kun se pystyi luovaan ajatteluun)
djinnit
jumala sallii saatanan toiminnan
ihmisella on taipumus sekä hyvään että pahaan
Saatana houkuttelee
ei perisyntiä, eikä lunnastusta
orthopraxia (oikea toiminta) vs orthodoxia

Avicenne Averroès
arabit filosofiat kuuluvat samaan perinteeseen kuin ns länsimaiset
objektivinen hyvä
hyvä toteuttaa luontoa tehokkaasti, kykyjäänsä (aktuaalinen)
vastakohta: potentiaalinen
Al-Faarabbi
Al-Ashari

syödä hirviö
stoa Bush  Kielen luontia
1:n dimensio universaali
äly ja paha, Lucifer / Idiotti (Dostoievski)
tarkoitus ja seuraukset

Iwona Gombrovitch
Monimutkaisuus
materialisti
vihollinen
Juudas

yhteiskunta
tarkoitus seuraukset tehokkuus keinot
Spinoza

Valtio: Philippe IV
Kant: Will, lain luonti

Pihkala
synti ja paha
tunnustan, että tiesin - taistelen vahvempaa vastaan, vai olen vastuussa?
ihminen valitsee kuvittellisen hyvän, joka loppujen lopuksi ei ole hyvä
Ihmisellä on taipumus asettautua voimakkaan puolelle
yksilöllinen etiika - yksilöllinen kieli
Platon: hyve on tieto
homo scissus
eheyden puute

Gandhi
mahatma: great soul
self-discipline
not absolute - only extreme

Macchiaveli Marx
oikea väärä
oikeudenmukainen epäoikeudenmukainen
hyvä paha
inqvisiitio ei Trenten konsiilissa!
välttämättömmän

Nietzsche ja Derrida
Miksi epäitsekkyys katsotaan hyvänä?
tunteet ja moraali
tukaduttaa tuntteet
humanismi: alkuperä onhä. pahus kierouttuma. vääristymä
dynamiset suhteet: dekonstruktio
lain näkökulman huomioon ottaminen
tulkinta - mahdoton tehtävä
välittää kärsimysten kokemuksia
pelko? (Nietzsche ja Gandhi) elämänrohkeus?
harmonian puuten hyväksyminen
Macchiavelli: konfliktien filosofia
subjektiivinen objektiivinen - sisäinen ulkoinen

Snellman Westermark
tavat paikan riippuvaisia - käsitteet universaalisia
moraalirelatiivistejä (ei kannata puhua)
oman ajan filosofioita
Kant: ihmiset kykenevät toimia omien luonnollisten intressien vastaan (vapaus)
Westermark opiskeli 1880 - Darwin (luonto laji kokemus - ei järki reflektio)
Snellman: Hegel
"Sitten" (allemand) customs (eng) tehdä hyvää vaikka ei voi varmistaa
Westermark : abstrakti järki ei ole ... (pätevä?)
empirismi
lajin etu: päämäärä
alkuperä syy (em avioliiton syy)
Ei objektivista moraalia - ei järjeen perustuva, vain subjektiivisiin tunteisiin
sosiaalisia konventioita - universaalisia piirteitä
custom <> habit
hyväksytään ja paheksutaan
tavat muuttuvat hyvään suuntaan

Krohn ja Von Wright
1930: loogis-analyttinen, ja fenomenologis-hermeneuttinen traditiot
kultturikriisi ja moraaliset syyt
ilon tunteen katoaminen
teknologiset vaarat ja haitat
uhka eloonjäämiseen
psykologiset vieraantumisilmiöt
etiikkateokset: 1958 ja 1963
tunne on cognitiivinen (se paljastaa jotain kohteesta)
fronesis käytännöllinen järki (Aristoteles)

Conferences ToC
Marc Girod
Last modified: Sun Apr 28 10:16:29 EETDST 2002